tisdag 17 april 2012

Metal och den manliga bitterheten

Axl vägrade att befatta sig med Rock and roll Hall of fame. Med det bevisade han än en gång den manliga bitterhetens stora fördel: Den är alltid underhållande.

Jag erkänner: Jag älskar bittra män. Siewert Öholm, hälften av gubbarna i min bostadsrättskåk, Axl Rose. Jag får aldrig nog av dem.

Varje gång jag åker hiss med den grånande mannen som bor en trappa upp, kan jag inte låta bli att hälsa överdrivet glatt. Gubben brukar stirra tillbaka på mig som om han tänkte: "Vänta bara slyngel. En vacker dag kommer jag ihåg att ha med hammaren innanför kavajen, och då ..."

Om Nikki Sofie är med brukar hon bita sig i läppen för att brista ut i gapskratt så fort gubben är ur sikte. Det är inte så ofta hon gör det annars, åt mina skämt. Inte efter 13 års förhållande. Ett starkt bevis på den manliga bitterhetens ovärderliga värde som humörhöjare.

I lördags var det dags för en av världens bittraste män, William Rose, mest känd som Axl, att väljas in i Rock and Roll Hall of Fame. En utmärkelse som de flesta musiker ger sin högra hand för att få (om du inte råkar spela stränginstrument eller är trummis i Def Lepard kanske.)

Men inte Axl. Han bara fräste via sina pressmänniskor att RRHoF, Guns originalmedlemmar, gamla managers och skivbolagsfolk och egentligen alla andra människor, djur växter och bakterier på den här planeten kunde dra åt helvete. Lite som han brukar.

Och man bara älskar honom för det. Inte för att Slash, Duff eller RRHoF eller någon annan direkt förtjänar att dränkas i Axls galla och eter, men för att man får garva lite. På samma sätt som man får garva när Siewert Öholm mellan raderna i en artikel tycker det skulle vara bra om Magnus Betnér fick känna på lite mellanöstern-tortyr för att lära sig att inte vara så förbannat glappkäftad.

Så döm inte för hårt nästa gång du träffar på Sura-Pelle eller Bitter-Birger i tvättstugan. Ge honom en kram, tala högt om hur skönt vädret har blivit och beröm honom lite extra för att han torkat av maskinerna så fint.

Han kommer att hata dig innerligt. Men du kommer att få garva. Och därmed kanske få leva lite längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar